Essential Mix - Pete Tong

Essential Mix

       Utoljára frissítve:    Szólj hozzá!

A kilencvenes évek elejére a BBC Radio 1 folyamatosan veszített népszerűségéből. Az állomás elkeseredetten próbálta újrapozicionálni magát a médiapiacon és visszanyerni fiatal, elsősorban a Kiss 100 FM-hez átpártolt hallgatói bizalmát. 1993-ban Eddie Gordon, zenei szakíró, lemezlovas és producer egy új műsortervet nyújtott be az angol közszolgálati média vezetőségének. A meglehetősen egyszerű, de a kilencvenes évek elején forradalminak számító koncepció kulcseleme a kortárs elektronikus zene a különböző alirányzatokban tevékeny DJ-k kétórás, folyamatos szettjén keresztül való bemutatása volt. A műsort közszolgálati adóhoz vinni már csak azért is szerencsés ötletnek számított, mert a százhúsz perces, reklámblokkok, azaz megszakítások nélküli programot nehéz lett volna egy hirdetésekből élő kereskedelmi rádión elképzelni.

A BBC vezetői áldásukat adták a tervre. A Radio 1 addigi egyetlen, modern tánczenékre koncentráló adását, a Pete Tong által vezetett Essential Selectiont áttették szombatra, a program ekkor kapta a The Essential Mix címet. Az első adásra 1993. október 30-án, Pete Tong szettjével került sor. Az egyes műsorokat előre rögzítették, az adásnapon pedig a házigazda rövid felvezetője kíséretében, felvételről játszották le.

A hamar népszerűvé vált Essential Mixet rengetegen az otthonukban hallgatták, illetve rögzítették, így a klubokban dívó 130 bpm körüli négynegyedek nem voltak elengedhetetlenül szükségesek, sőt, Eddie Gordon eklektikusabb szettek összeállítására bátorította a lemezlovasokat. A program így sokkal átfogóbb, valós képet adhatott az elektronikus zene aktuális helyzetéről, ugyanakkor az sem volt figyelmen kívül hagyható szempont, hogy a hallgatók jó része nem a rendszeres klublátogatók közül került ki, így nekik ez a műsor jelentette a DJ-mixekhez jutás szinte egyetlen lehetőségét.

A BBC Astra műholdról sugárzott adása egész Európában elérhetővé tette az Essential Mixet, az egyes szettek tracklistáját – mivel a Radio 1 ekkor még saját weboldallal sem rendelkezett – a MUZIK, a Mixmag és más korabeli dance szaklapok közölték. Az óriási médianyilvánosság, valamint a producer magas elvárásainak ismeretében hamar komoly szakmai elismerésnek számított egy Essential Mix elkészítésére való felkérés. A tét ugyancsak nagy volt; lemezlovas karriereket alapozhatott meg egy-egy jól összeállított, sikeres szett.

A sok száz elhangzott Essential Mix közül kiemelkedik néhány igazán emlékezetes; Paul Oakenfold kultfilmekből vett hangmintákkal felturbózott Goa Mixe, a szett, mely megismertette Angliát a goa trance-szel, David Holmes Soul & Funk című két órája, mellyel lényegében újraértelmezte a DJ fogalmát. A house-lemezlovasként közismert Ashley Beedle nagyszerű reggae szettel bizonyította: egy valóban tehetséges DJ széles rálátással rendelkezik a könnyűzenére, nemcsak a megélhetését jelentő, aktuálisan népszerű irányzat szűk kis szeletét ismeri.

1994 októberében a Mercury Records főnöke felkérte Eddie Gordont, hozzon létre egy címkét, és „mutassa meg azoknak a srácoknak az FFRR-nél, a Deconstruction-nél, a Positivánál, az AM:PM-nél és a Perfectonál, hogyan kell a semmiből felépíteni és működtetni egy több irányzatra koncentráló dance kiadót.” Gordon ötlete alapján lett Manifesto a címke neve, ő tervezte a logót, és vette fel maga mellé társ-A&R menedzsernek Judge Julest. A többi már történelem; az első 14 kiadvány mind feljutott a Top 40-be, Josh Wink Higher States of Consciousness maxija két alkalommal, 1995-ben és 1996-ban is az Egyesült Királyság Top 10-jében szerepelt. 1996-ban kilenc Manifesto kiadvány jutott el az angol tánczenei eladási lista éléig, a Café del Mar sorozatból pedig az évek során 15 millió CD-t adtak el. 1997-ben az Universal Music támogatását elégtelennek érezve Eddie Gordon otthagyta a kiadót. Öt évvel később Lucian Grange, a Universal Music ügyvezető igazgatója személyesen köszönte meg a Manifestonál végzett munkáját, s elárulta neki; amikor a kilencvenes évek közepének britpop robbanása következtében az addigi nagyágyúk, a Def Leppard és a Metallica eladásai meredeken visszaestek, gyakorlatilag a Café del Mar sorozat üzleti sikere mentette meg a csődtől az anyacég Mercuryt.

Az Essential Mix hallgatói 1995-től minden évben megszavazhatták, melyiket tartották az év legsikerültebb szettjének, a dobogósok listája:

  • 1995 Tony de Vit (1995. január 08.)
  • 1997 David Holmes (1997. június 15.)
  • 1999 Paul Oakenfold (1999. június 20.)
  • 2000 Dave Clarke (2000. január 16.)
  • 2001 Sander Kleinenberg (2001. június 10.)
  • 2002 Sasha & John Digweed (2002. április 7.)
  • 2004 Above and Beyond (2004. június 6.)
  • 2005 Sasha (2005. május 22.)
  • 2006 Trentemøller (2006. október 15.)
  • 2007 High Contrast (2007. október 7.)
  • 2008 Flying Lotus (2008. november 29.)
  • 2009 Sharam (2009. augusztus 29.)
  • 2010 Swedish House Mafia (2010. szeptember 4.)
  • 2011 Above and Beyond (2011. július 2.)
  • 2012 Nicolas Jaar (2012. május 19.)
  • 2013 Eric Prydz (2013. február 2.)

A műsor hitelének növekedésével a készítők kiléptek a stúdió falai közül, és elkezdődtek az élő közvetítések; az első helyszínek a Cream, a The Tunnel, a Slinky, a Back 2 Basics voltak. London ismert klubjai után az Essential Mix a Baleári szigeten vakációzott; 1995. július 2-án Nicky Holloway az Ibizai Kuban (ma: Privilege) rögzített szettjét sugározták. Alig néhány héttel később Danny Rampling, Sasha és Pete Tong fellépését már élőben közvetítették az Amnesia klubból.

1997-ben a MUZIK magazin az Év Rádióműsora címet adományozta az Essential Mixnek. Szilveszterkor egy ISDN-alapú, három várost (London, Manchester, New York) összekötő transzatlanti közvetítés során a hallgatók Pete Tong a Ministry Of Soundban, Todd Terry a Nynex Arénában, illetve Eddie Baez a manhattani Tunnel klubban játszott szettjét hallhatták.
BBC Radio 1- One World
Az Essential Mix a globálisan meghatározóvá vált elektronikus zene véleményformáló rádióműsorához illő rendezvénysorozattal, és annak maratoni közvetítésével köszöntötte az új évezredet; a BBC Radio 1 – One World Millennium Carl Cox szettjével kezdődött a Sydneyi Bondi Beach-en, innen Cape Town-ba, Danny Rampling fellépésére kapcsoltak, ezt követte Dave Pearce Glasgowi, Pete Tong Liverpooli, majd Junior Vasquez New Yorki szettje. Mindeközben az ausztráliai fellépése befejeztével repülőre szálló Carl Cox az időben visszafelé haladva lépte át a nemzetközi dátumválasztó vonalat, hogy kilencórás utazás után, a helyi idő szerint este 8-kor érkezzen meg Honoluluba, és egy szabadtéri partin lejátssza második millenniumi szettjét.

2002. szeptember 21-én New Yorkban, a lemezkiadók 20 legbefolyásosabb vezetője részvételével, zárt ajtók mögött tartott Billboard csúcstalálkozón Eddie Gordon, az összejövetel egyelten európai meghívottja megjósolta: a digitális forgalmazás lesz a világ zeneiparának jövője.
Néhány hónappal később, a 2003-as Billboard DMS-en félreérthetetlenül fogalmazott: az öt nagy kiadó a piaci részesedése miatt aggódik, de fel kell kerülniük az internetre és táncolniuk kell a gyerekekkel, különben elpusztulnak.

2010 áprilisában a BBC Radio 1 tíz klasszikus, az Essential Mix történetét felelevenítő szett ismétlésével ünnepelte ötszázadik adását.

A tömeges, ismétlődő kérések ellenére a szerzői jogi problémák miatt a Radio 1 nem teszi podcast formájában elérhetővé az Essential Mix műsorokat, azonban az interneten kis keresgéléssel viszonylag könnyen megtalálható az elmúlt két évtized szinte bármelyik adása.

Pete Tong MBE

Pete Tong kitüntetéséről nyilatkozik a Buckingham Palota előtt

2014-ben a műsorkészítésben és zenei téren tett szolgálatai elismeréséül Pete Tongnak a Brit Birodalom Rendje MBE fokozatát adományozták – ez ugyanaz a magas kitüntetés, melyben a Beatles tagjai majd’ egy fél évszázaddal ezelőtt részesültek.

Napjainkban, amikor a BBC Radio 1 ismét megkísérli újrapozicionálni magát a médiapiacon, az egyetlen műsor, melynek töretlen sikere révén előre biztosított a helye az új programkoncepcióban, az Essential Mix.

Válassz hasonló témájú írásainkból

  • Nincs több hasonló témájú cikk

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.