vinil

Dubstep

       Utoljára frissítve:    11 hozzászólás

Az elektronikus zenei irányzatok legfiatalabb hajtása az új évezred elején, az angol (elsődlegesen a two step) garage, a grime, a dub és a drum & bass elemeinek fúziójával jött létre. A kísérletező, underground hangzásokat kereső garage előadók először maxilemezeik B oldalán, vagy white label korongokon jelentették meg mélyebb darabjaikat, majd ahogy ezeknek a muzsikáknak fokozatosan kialakult egy törzstábora, a dubstep egyre inkább levált a garage-ról, és önálló irányzatként kezdett funkcionálni. A legelső dolgozatokat El-B, Oris Jay, Steve Gurley és Zed Bias jegyezték.

Az elnevezést a több proto-dubstep címkét menedzselő, valamint az irányzat gyújtópontjában álló Forward>> klubestet üzemeltető Ammunition Promotions használta először, majd az XLR8R egy 2002-es számának címlapsztorija tette hivatalossá. Ugyancsak a Forward>> estek legénysége készítette a kelet-londoni kalózrádión, a Rinse FM-en hallható műsort Kode9, a Hyperdub címke tulajdonosának műsorvezetésével.

A dubstep fő jellemzői a 135-145 bpm közötti, szórványos törtritmusok, a majdnem folyamatosan jelenlevő, az egész hangképet kitöltő szubbasszus, a minimalista hangszerelés, és a sötét, komor hangulat. Az irányzat felvételei többnyire instrumentálisak, ha elő is fordulnak bennük vokálok, azok a legtöbb esetben sokszoros stúdióprocesszust elszenvedett hangfoszlányok, besamplerezett szövegrészletek. A dubstep dolgozatok gyakran épülnek félhangokra, disszonáns harmóniákra. A korai darabok szerkezete még a drum & bass felvételek szerkezetére emlékeztetett: bevezetés (intro), egy (legtöbbször basszuskiállással végződő) fő rész, egy középső rész, egy második fő rész, majd befejezésként egy levezetés (outro). Az irányzat fejlődésével természetesen nem minden előadó ragaszkodott ehhez a szerkezethez, de a basszuskiállás a mai napig kedvelt eszköz maradt. A dubstep felvételek egy taktusában – a two step garage örökségeként – általában az első és a harmadik a hangsúlyos ütem. Az ütősök ritmusának mintázata gyakran olyan, hogy csupán azt hallva a hallgatónak az a benyomása, hogy félsebességgel forog a lemez; a valós tempó érzetét egy másik zenei elem – legtöbbször a basszusmenet – jelenléte adja (double-time rhythm).

Az urbánus életforma elidegenedettségét a dubstepnél aligha fejezhetné ki jobban elektronikus zenei stílusirányzat, melynek felvételei kitűnően tükrözik a korszellemet. Érthető, hogy a dubstep nem a hedonizmus háttérzenéje, meditatív, elgondolkodtató darabjai elsősorban az értelmiségi fiatalságnak készülnek.

A túlnyomórészt instrumentális darabok miatt a dubstep lemezlovasok előszeretettel lépnek fel MC-k kíséretében. Ha egy felvétel különösen sikeresnek bizonyul, szívesen alkalmazzák a dub reggae soundsystemek által meghonosított, majd a drum & bass DJ-k által átvett rewind technikát, s mielőtt újra lejátszanák, a hangszedő felemelése nélkül, kézzel forgatják vissza az elejéig a lemezt. Ugyancsak az említett két irányzat gyakorlatához hasonlóan, a dubstep DJ-k is rendszeresen vágatnak egyedi, tízhüvelykes dubplate-eket. A dubstep rendezvényeken a nemek aránya jóval kedvezőbb, mint az egyre gyilkosabb hangzásokkal, egyre gyorsabb tempóval szinte már csak a tinédzserkorú kisfiúkat vonzó drum & bass partikon.

Az irányzat terjedésének elsődleges médiuma, a rajongók és az előadók kapcsolattartásának eszköze az Internet. Az origó a Dubstepforum, további fontosabb oldalak: a Gutterbreakz, valamint a Pitchfork havonta jelentkező sorozata, a The Month in: Grime / Dubstep. Letöltésekért a Barefiles-t érdemes felkeresni. Információ magyar nyelven, valamint ugyancsak letöltések: dubstep.hu.

2004 az irányzat áttörésének éve volt. Az Aphex Twinként ismert Richard D. James kiadója, a Rephlex két, fontos dubstep előadókat felvonultató válogatást jelentetett meg Grime, illetve Grime 2 címmel.
A BBC Radio 1 lemezlovasa, Mary Ann Hobbs Dubstep Warz című műsora 2006 óta heti rendszerességgel jelentkezik az adón. Ugyanebben az évben a Children of Men című angol-amerikai koprodukció révén jutott el az irányzat a nagyközönséghez; a tudományos-fantasztikus filmben Digital Mystikz, Kode9, DJ Pinch, Pressure és a Random Trio felvételei hallhatók. A Rinse FM műsora elérhetővé vált az Interneten, az adó a legális működéshez jelenleg próbál frekvenciaengedélyt szerezni.
2008-ban Burial Untrue című albumát Mercury Díjra jelölték.

A dubstep népszerűsége növekedésével párhuzamosan egyre nagyobb hatással van más elektronikus zenei irányzatokra. Leginkább a minimáltechnóban – így Trentemøller és Ricardo Villalobos egyes dolgozataiban – ismerhetjük fel jellegzetes elemeit, de némely szakértők szerint még Britney Spears Freakshow című száma is egy tipikus, széles körben használt dubstep effektre épült.

Kiemelkedő nemzetközi előadók: Benga, Burial, Coki, Digital Mystikz, DJ Geeneus, DJ Hatcha, Kode9, Loefah, Plastician, Skream, Slaughter Mob, Stenchman, Toasty. Kiadók, melyekre érdemes odafigyelni: Big Apple Records (később Mixing Records), DMZ Records, Hotflush, Hyperdub, Immigrant, Skull Disco, Tempa.
A magyar dubstep fontos egyéniségei: c0p, Ekaros, DST, Ret3k, Gumilap és Kebab. A Tilos Rádió dubstep műsora a Dawn Tempo.

Hasznos link:

Living Inside the Speaker – a bristoli dubstep szcénát bemutató dokumentumfilm

Válassz hasonló témájú írásainkból

11 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.